Děti si díky projektu POKOS vyzkoušely základy přežití

deti_rozeznavaly_jedle_rostliny_1.jpg
  • 5.5.2022
  • Daniela Hölzelová

Branný den s armádou v rámci projektu Příprava občanů k obraně státu (POKOS) si u 13. dělostřeleckého pluku užilo ve středu 4. 5. 2022 více než tři sta žáků druhých stupňů základních škol z Jinců a Příbrami. Odbor komunikace Ministerstva obrany tentokrát pozval školy přímo do vojenského prostoru, kde si děti mohly vyzkoušet, jaké úkoly musí vojáci v rámci své profese plnit.

deti_rozeznavaly_jedle_rostliny_1.jpg

 „Na našich akcích klademe důraz především na to, aby si děti mohly vše samy vyzkoušet. Dnes jsme pro ně připravili devět stanovišť, kde je chceme připravit na situace, se kterými se mohou v dnešní době setkat. Učí se základy přežití, první pomoci, jak se orientovat v neznámém terénu nebo jak správně pracovat s mapou. Snažíme se, aby žáci rozvíjeli i svoji fyzickou zdatnost nebo aby se uměli ubránit. Prostřednictvím zábavných kvízů a soutěží chceme obohatit i jejich vědomosti,“ představila den s armádou Daniela Hölzelová z odboru komunikace Ministerstva obrany.

image6_5_1.jpg

Orientace v terénu není silná stránka skoro žádného z dětí

Děti postupně absolvují vědomostní soutěže, zastřílí si na laserové střelnici, prověří své síly na veslařském trenažeru pražské Dukly a na topografickém pracovišti se seznámí s prací s mapami a buzolami. Tady mohou prokázat své schopnosti orientace v terénu. „Někteří mladí odborníci ovšem nevidí k práci s mapou žádný důvod – mají přece mobil a v něm navigaci, která jim ukáže cestu,“ přiblížil postoj mladé generace jeden z topografů a trochu smutně to doplnil: „Vůbec je nenapadne, že se telefon může vybít, rozbít, že dotykový displej nelze používat v dešti nebo to, že terén nemusí být vždy pokryt signálem.“ Nakonec ale optimisticky dodal, že oni dětem ukázali, jak si v takovém případě poradit.

skolaci_se_take_ucili_jak_spravne_pracovat_s_mapou_2.jpg
 
 

Dovednosti, které jsou důležité pro přežití

 „Kdyby to šlo, mohli bychom o přežití v přírodě mluvit celý den, nebo spíš celý týden,“ vysvětlil instruktor přežití, proč se právě na tomto stanovišti děti nejvíce hromadily. „Seznámíme tu děti s tím, jak se zachovat v případě, když zůstanou samy venku a musí se spolehnout jen samy na sebe. Vyzkouší si, jak připravit přístřešek, jak rozdělat i v mokru oheň nebo je seznámíme s bylinami, které jsou pro přežití nezbytné a které jsou naopak životu nebezpečné.  Také jim ukážeme, jak si vyrobit jednoduchý luk nebo oštěp a jak s nimi zacházet“, shrnul na závěr.  

z_techniky_mela_nejvetsi_uspech_samohybna_kanonova_houfnice_dana_1.jpg

Lákadlem byla DANA i závody v protichemických oblecích

Šesťáci, sedmáci, osmáci i deváťáci byli svorně potěšeni možností prošmejdit si vojenskou techniku – k dispozici měli velikánskou Tatrovku, maskovaný LandRover a jako dělostřeleckou specialitu i houfnici DANA. „Hodně jsme se nasmáli při závodech v masce, protichemické pláštěnce až na paty a ještě k tomu v návlecích,“ s rozesmátými tvářemi hodnotila skupinka osmáků, co se jim líbilo na chemickém stanovišti. Na branném dni samozřejmě nechyběla ani zdravověda a fyzičku si děti pořádně prověřily na překážkové dráze i při základech sebeobrany a boje zblízka.

Autor: Eva Zítková

sve_vedomosti_si_zaci_proverili_diky_zabavnym_kvizum_1.jpg